Moet je affiliate marketing inschrijven KvK? Wanneer je met affiliate marketing begint, begin je eigenlijk je eigen bedrijf. Misschien niet meteen helemaal officieel, maar je begint er mee om wat centjes te verdienen natuurlijk. Dat is ook de reden dat ik met deze website ben begonnen. Natuurlijk vertel ik graag over de dingen die ik doe en hoe ik dat doe. Want ik vind het nu eenmaal leuk om mensen te helpen. Maar, ik doe het ook om er wat centen mee te verdienen. En op het moment dat je geld verdient, moet je helaas ook belasting betalen.

Zoals je wellicht weet ben ik begin dit jaar begonnen met de 10K club bij Jacko Meijaard. Ik heb mijn website opgebouwd volgens de adviezen van de AMR (Affiliate Marketing Revolutie). In eerste instantie ben ik gewoon begonnen en betaalde ik de opstartkosten gewoon zelf. Kosten voor bijvoorbeeld webhosting heb je nodig om te kunnen beginnen. Gelukkig hoef je hier niet meteen een lening voor af te sluiten. Kosten voor het beginnen met een website bedragen enkele tientjes per jaar.

Dit is wel even anders dan toen ik vroeger mijn eerste winkel begon. Toen moest ik zorgen voor een lening bij de bank, ik had een pand nodig, inventaris, voorraad enzovoort. Daarom moest ik toen wel meteen officieel beginnen, anders kon ik geen lening aanvragen bij de bank.

Maar goed, om te beginnen met affiliate marketing heb je dat dus allemaal niet nodig. Maar, er zal altijd een punt zijn dat het WEL gunstiger is om je bedrijf officieel neer te zetten. Het officieel beginnen met een eigen bedrijf begint altijd met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

In dit blog neem ik je mee langs de weg die ik zelf heb bewandeld. Ik vertel je ook over wat ik allemaal ben tegengekomen. En net als altijd heb ik hier weer netjes een inhoudsopgave voor gemaakt. Dan kan je ook nu weer makkelijk vinden wat je zoekt.

De juiste dingen leren om te beginnen

Toen ik eerder dit jaar begon met deze website had ik al ruime ervaring met websites en verkoop. In mijn verhaal kan je lezen dat ik twee winkels heb gehad, met daarbij ook webbshops. En een jaar of tien geleden verkocht ik ook zelf mijn eigen digitale producten via internet. Die kennis komt mij nu dus heel goed van pas. Dat heeft het beginnen voor mij natuurlijk vele malen makkelijker gemaakt.

Maar, wanneer je net begint heb je toch wel te maken met een soort van leercurve. Die benoem ik eigenlijk altijd. Ik zie in de praktijk vaak dat er veel mensen zijn die dit toch het moeiljkste vinden. Als je direct goed wil beginnen kan ik je eigenlijk maar 1 ding aanraden. Volg een cursus of neem een coach.

Dat klinkt natuurlijk heel erg duur, maar de AMR kost je 47 euro en daarvoor krijg je enorm veel terug. (Mocht je meer willen weten, lees dan mijn persoonlijke review over deze cursus) Niet alleen heb jij dan toegang tot de complete video cursus, maar ook tot het bijbehorende forum waar je ontzettend veel extra info kan vinden. Daarbij zit het forum vol met mensen die met hetzelfde bezig zijn als jij, wat het natuurlijk makkelijker zal maken. Een goede stok achter de deur dus.

Er is ook een mogelijkheid voor coaching. Dit is dan wel meteen duuurder, maar is in mijn ogen de beste optie als je aan de hand genomen wil worden door iemand die het allemaal al eens met succes heeft gedaan. Bij coaching moet je denken aan een investering van 2000 tot 3000 euro. Je krijgt dan alle hulp die je nodig hebt met het opzetten van de technische kant. Dus je website en alles wat daar bij hoort. Maar je zal ook hulp krijgen met zaken als een zoekwoorden onderzoek, SEO, Content schrijven, promotie, adverteren en noem maar op.

Je leert dus in de praktijk terwijl jij bezig bent met het opzetten van je eigen business. Een goede keuze als je per direct goed wil beginnen en naar mijn mening haal je er dan ook de hoogste slagingskans uit.

Maar goed, je bent dus begonnen, alleen of met hulp van een training of zelfs een coach. Wat dan? Moet je dan meteen inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Of juist niet? Laten we eerst eens kijken wat die Kamer van Koophandel nu eigenlijk is,

Wat is de Kamer van Koophandel?

De Kamer van Koophandel wordt ook wel vaak afgekort als “KvK”. De KvK is een zelfstandig bestuursorgaan dat de belangen behartigt van alle Nederlandse ondernemers. Zij beheren ook het Handelsregister. Het hoofdkantoor zit in Utrecht maar er zijn kantoren te vinden in heel Nederland. Een uitgebreide omschrijving vind je hier op wikipedia. De KvK helpt dus ondernemers, maar adviseert ook de overheid.

Vanaf het moment dat jouw bedrijf officieel staat ingeschreven worden de volgende gegevens openbaar gemaakt via het handelsregister:

affiliate marketing inschrijven kvk? Niet altijd nodig!
Kamer van Koophandel
  • KvK-nummer
  • BTW nummer (Vroeger was dit je sofi- of BSN nummer. Vanwege de AVG mag dat niet meer en krijg je een uniek nummer van de belastingdienst.)
  • Bedrijfsnaam
  • Vestigingsgegevens
  • Adresgegevens
  • Ondernemingsvorm

Dat betekent ook dat andere mensen jouw gegevens (tot op zekere hoogte) kunnen en mogen inzien.

Moet ik ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel?

Moet je ingeschreven worden bij de Kamer van Koophandel als je gaat beginnen met affilaite marketing?

Ja en nee…. lekker antwoord he?

Er zijn namelijk een paar dingen die je voor jezelf zou moeten bedenken. Het heeft alles te maken met jouw persoonlijke situatie. Je moet het zo zien, wanneer jij je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, ga je voor jezelf ook meteen de verplichting aan om aangifte te doen. Dit doe je als ondernemer per kwartaal. Naast de BTW aangifte per kwartaal, moet je ook net als iedereen 1x per jaar aangifte doen van je inkomsten.

Je geeft dan bij de belastingdienst aan hoeveel BTW je hebt betaald en hoeveel BTW je hebt ontvangen. In de regel is het zo dat je winst wil maken, dus zouden je kosten lager moeten zijn dan de opbrengsten. Wanneer je iets koopt, kan je daarvan de BTW terugvragen, wanneer je iets verkoopt, moet je over de verkoop BTW betalen.

Dat is zeg maar de “normale situatie”.

Nu is het zo, dat je als particulier ook gewoon extra geld mag verdienen. Dit mag tot een bedrag van ongeveer 5000 euro op jaarbasis. Dat wil zeggen dat jij de winst die je maakt als particulier zal moeten opgeven bij de belasting dienst. Tot 5000 euro is dat belastingvrij, daar boven zal je dus ook inkomsten belasting moeten betalen.

Verschil is dat je dan geen BTW mag berekenen of terugvragen. Dit kan alleen als je bent ingeschreven bij de KvK. Het gaat ook alleen om de WINST die je maakt. Dus stel dat jij mooie armbandjes knutselt en deze verkoopt, alleen om weer nieuwe spullen te kunnen kopen, dan zal je daar niet mee verdienen maar meer je hobby bekostigen. Pas als je er echt geld aan overhoud wordt het dus anders.

Dit zou dus goed van toepassing kunnen zijn als je met affiliate marketing begint naast je bestaande baan bijvoorbeeld.

Wanner je boven die 5000 euro uitkomt, dan is het interessant om je te laten inschrijven bij de KvK.

In die zin is het dus als je net begint helemaal niet verplicht om je in te schrijven als ondernemer. Zeker niet als je nog niet echt geld verdient.

MAAR: Wanneer je echt gaat verdienen is het natuurlijk wel aan te bevelen om je in te gaan schrijven. Ten eerste vind ik het persoonlijk ook wel professioneler. Daarnaast is het ook voor jezelf een mooie motivatie om serieus te nemen waar je mee bezig bent. Als jij je inschrijft heb jij je eigen onderneming opgericht. Hoe gaaf is dat? En voor de kosten hoef je het niet te laten. Een officiele inschrijving kost je 50 euro. Eenmalig.

Daarnaast heeft de belastingdienst het sinds 2020 ook goed gestimuleerd om als ondernemer te beginnen. Ik vertelde je eerder al dat je als ondernemer te maken krijgt met BTW aangifte. Je moet dan elk kwartaal aangifte doen.

Als je net begint en je winst ligt boven de 5000 euro maar onder de 20.000 euro, dan kan je gebruik maken van de KOR. Dit staat voor de “Kleine Ondernemers Regeling” en is speciaal bedoeld voor starters. Hier lees je meer over de KOR op de site van de belastingdienst.

Simpel gezegd houd dit in, dat je als beginnende ondernemer een vrijstelling kan krijgen voor het betalen van BTW. Houd er rekening mee dat je dan ook niet de BTW terug mag vragen over de kosten die je hebt gemaakt. Deze regeling mag je gebruiken tot 3 jaar na je start, of tot het moment dat je meer dan 20.000 euro verdient. Uiteraard zal je wel gewoon inkomsten belasting moeten betalen. Dit doe je 1x per jaar bij je aangifte.

En dat is behoorlijk gunstig te noemen voor starters. Toen ik tien jaar geleden mijn eerste winkel opende, bestond deze KOR ook. Maar het was toen lang niet zo gunstig als nu sinds dit jaar.

Dit is ook één van de redenen dat ik ervoor heb gekozen om toch in te schrijven als ondernemer. Ik verdien met deze website nog niet meer dan 5000 euro per jaar, maar het gaat wel boven verwachting hard. Reden te meer om gebruik te maken van die Kleine Ondernemers Regeling.

Affiliate Marketing Inschrijven KvK – Hoe kan ik mij inschrijven in het KvK Handelsregister?

Inschrijven als zelfstandige is betrekkelijk eenvoudig. De meeste mensen beginnen als ZZP-er, dus als zelfstandige zonder personeel. Dat is denk ik ook het meest gunstig als je net begint.

Hiervoor kan je eenvoudig op de website van de KvK terecht. Op deze pagina kan je veel van je gegevens alvast invullen. Wanneer je inlogt met DigiD is er al een deel vooraf voor je ingevuld. Nadat je alle gegevens hebt ingevuld, kan je meteen een online afspraak maken. Dat is dan bij een kantoor in de buurt om je inschrijving geldig te laten maken.

Wanneer je bij het kantoor bent geweest, ben je ingeschreven en kan jij jezelf ondernemer noemen. De inschrijving zelf kost 50 euro, je kan er meteen ook voor kiezen om een bewijs van inschrijving te krijgen. Dit is een officieel document waar wel eens naar gevraagd wordt als jij je als bedrijf ergens voor wil aanmelden.

Zo’n bewijs van inschrijving kan je meteen kopen voor 15 euro. Er is ook een mogelijkheid om na je inschrijving een digitaal bewijs van inschrijving aan te schaffen. Deze is een euro of 7 – 8. Ook hiermee heb je een bewijs van inschrijving, maar dan in de vorm van een digitaal bestand.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik voor de papieren versie heb gekozen, deze hangt inmiddels ingelijst op mijn kantoortje. Leuk toch?

Naast het KvK nummer wat je meteen krijgt, zal je ook een BTW nummer ontvangen van de belastingdienst. Vroeger kreeg je dit meteen bij je inschrijving van de KVK. Toen was je BTW nummer gelijk aan je Sofi of BSN nummer. Wegens de privacywet mag dat niet meer. Nu krijg je dus een paar dagen later je nummer opgestuurd van de belastingdienst.

Dan is er natuurlijk nog 1 ding waar je rekening mee moet houden. Dat is het aanvragen van een zakelijke bankrekening. Als je zelfstandig bent, is het raadzaam om een zakelijke rekening te gebruiken. Al is het maar om al je zakelijke dingen gescheiden te houden van je prive. Dat maakt boekhouden ook weer een stukje makkelijker.

Een zakelijke rekening aanvragen is denk ik per bank verschillend. Ik ben zelf inmiddels al 47 jaar klant bij ING. Dus koos ik er ook voor mijn zakelijke rekening bij ING aan te vragen. Ik kon daarvoor gewoon terecht bij een lokatie van ING in de buurt. Daar haal je dan een zogenaamd “Starterspakket”. Dit kan alleen als je net begint, als je al ingeschreven bent, langer dan een jaar, moet je echt een afspraak maken op een kantoor in de buurt.

Zodra je dit allemaal hebt gedaan ben je dus compleet. Je bent dan ZZP-er, met een eigen inschrijving bij de KvK, een BTW nummer en een zakelijke rekening. Gefeliciteerd!