Hi en wederom welkom hier. Waarschijnlijk wil je meer weten over email marketing… Dat klopt toch? Lees dan snel verder! Want dit keer ga ik het hebben over het verder uitbouwen van mijn affiliate website. Maar goed, mijn website is nu een week of twee online en al zeg ik het zelf, ik ben best goed begonnen. Voordat ik verder ga met dit blog vind je het misschien leuk om te weten wat hier aan vooraf ging. Je kan dit lezen in mijn uitgebreide verslag over hoe ik ben begonnen met deze website.

Mijn volgende stap is om te gaan beginnen met email marketing. Ik neem je mee in mijn eigen reis langs de verschillende systemen, de verschillen en overeenkomsten, de prijzen en ik geef je natuurlijk ook weer mijn eigen persoonlijke conclusie. En: net als altijd heb ik ook nu weer een snelle inhoudsopgave voor je gemaakt, zodat je weer makkelijk kan vinden wat je zoekt.

Wat is email marketing?

Ik zal het allemaal niet te moeilijk voor je maken, dat is helemaal niet nodig. Email Marketing spreekt eigenlijk voor zich, het is marketing via email. Maar dan weet je nog niks… 😉

Een voorbeeld: Je kent ze wel, die flyers van al die Pizzaboeren, die bij je aan de deur bezorgen. Eens in de zoveel tijd worden die verspreid, bij vlagen ontvang je ze dan in je brievenbus. Vroeger werd het dan ook wel “Direct Marketing” genoemd. Je kreeg het direct vanaf de aanbieder in je brievenbus. Email marketing is net zoiets, alleen wordt de flyer dan per email verstuurd naar je inbox, in plaats van dat je deze in je “old school” brievenbus krijgt.

Beginnen met email marketing - wil jij wel of geen reclame ontvangen?
Wil jij wel of geen reclame ontvangen?

Bij beide manieren zijn er wel bepaalde regels, zo heb je wel van die brievenbus stickers met “ja” en “nee” erop. Die kan je op je brievenbus plakken als je wel of geen reclame wil ontvangen. Bij email marketing is het zo dat je toestemming moet geven om emails te mogen ontvangen. Daarbij is het, anders dan bij flyers, bij email marketing dan ook verplicht om elke mail die je verstuurt te voorzien van een uitschrijflink, zodat men makkelijk kan afmelden als de mails niet meer op prijs worden gesteld.

Op veel websites zie je dat er met email marketing wordt gewerkt. Vaak kom je van die “irritante popups” tegen met de vraag of je iets per mail zou willen ontvangen. Soms wordt je zelfs een beetje “omgekocht” om je naam en email te geven. Dit gebeurt dan door bijvoorbeeld een “gratis” eBook aan te bieden met waardevolle informatie voor je bezoeker. Als de bezoeker de informatie wil hebben, kan hij zijn email adres achterlaten. Het ebook wordt dan meteen naar het juiste adres gestuurd, nadat dit eerst is gecontroleerd. Die controle wordt ook wel “Dubbel Optin” genoemd.

Dubbel Optin is eigenlijk een regel die iedereen in Nederland op moet volgen. Deze regel is gemaakt, zodat website eigenaren niet zomaar mails mogen versturen. Je hebt als website eigenaar toestemming nodig om mensen te mogen mailen. Daarom werk je dan met “Dubbel Optin”. Hoe werkt dat?

Je wil een naam en email adres van je bezoeker hebben, om deze later nog eens te mogen mailen met een aanbieding. Je geeft dan bijvoorbeeld iets gratis weg, in ruil voor die naam en email. Zodra iemand dan de naam en email invult, wordt er eerst ter controle een mail gestuurd naar het opgegeven adres, met daarin een activatie link. Op die manier weet je dat de bezoeker een juist email adres heeft ingevuld. De bezoeker krijgt dus de mail met link, en klikt vervolgens op de link ter controle. Pas dan is de bezoeker gecontroleerd en mag jij in het vervolg ook mails versturen naar deze persoon.

Vervolgens, en dat is naar mijn mening de absolute kracht van email marketing, kan jij ook automatisch mails versturen naar iedereen die heeft aangemeld met zijn of haar email adres. Dit doe je dan met een zogenaamde “autoresponder”. Dat houd simpelweg in dat jij vooraf een aantal mailtjes kan maken, zodat deze met vaste tussenpozen worden verstuurd naar de bezoeker. Dit kunnen diverse soorten mails zijn, zoals gezegd kom ik daar zometeen nog even op terug.

Waarom ga ik beginnen met Email Marketing?

Allereerst, email marketing is een versterking van je website. Tenminste, dat is mijn persoonlijke mening. Er zijn ook wel mensen die je vertellen dat je uitsluitend met email marketing zou kunnen werken. Vroeger was dat misschien zo. Vroeger kon je bij diverse bedrijven gewoon een lijst met email adressen kopen en beginnen met email marketing door mensen jouw aanbiedingen te mailen. Tegenwoordig mag dit allemaal niet meer, dus zal je er zelf voor moeten zorgen dat je die email adressen verzamelt. Dat doe je dan natuurlijk via je website. (Er zijn overigens wel manieren om zonder website te beginnen met email marketing, maar dat ligt niet in de scope van dit blog)

Wat zijn nu in mijn ogen de grootste voordelen van email marketing?

  1. Allereerst, het is goedkoop. Natuurlijk is het niet helemaal gratis, maar nog steeds veel goedkoper als flyeren, om maar even een voorbeeld te noemen. Dan moet je eerst een flyer laten ontwerpen, dan laten drukken, en dan nog eens laten verspreiden, deur tot deur. Het is ook voordeliger dan telemarketing, want dan zal je iemand moeten betalen om de hele dag klanten te bellen. Het is zelfs goedkoper dan direct mail, om de zelfde redenen als flyeren.

  2. Email marketing is persoonlijk. Omdat je een naam en email adres hebt, kan je de mails die je verstuurt personaliseren. Daardoor zal de boodschap die jij verstuurt veel persoonlijker en daardoor ook effectiever zijn. Ik krijg namelijk liever een mailtje met daarboven “Beste Ramses” , dan zo’n mail met “Beste Klant”. Want ondanks dat ik misschien klant ben, ben ik altijd in de eerste plaats gewoon “Ramses”.

  3. De emails die je wilt versturen kan je bijzonder goed inplannen. Zo kan jij je emails vooraf maken en opstellen en in de juiste volgorde in het email marketing systeem zetten. Ze worden dan netjes automatisch naar de mensen verstuurd die zich hebben aangemeld. Een enorm gemak dus. Stel je voor, je hebt 15 mailtjes die je naar iedereen die zich aanmeld op je site in een bepaalde volgorde wil versturen. Om dit met de hand te doen is een vrijwel onmogelijke opgave. Ook daarom ga ik beginnen met email marketing.

  4. Het is snel en makkelijk. Heb jij bijvoorbeeld heel bijzonder nieuws wat je meteen aan iedereen wil vertellen? Of een super speciale mega aanbieding? Stuur een mailtje naar iedereen in je email lijst. Je maakt slechts 1 mailtje, en met een druk op de knop verstuur je die naar iedereen die lid is van jouw email lijst.

  5. (TIP) Het is een medium wat uitermate geschikt is voor affiliate marketing. Want een affiliate link hoeft niet alleen maar op je website te staan. Je kan deze ook verwerken in je emails. Zo heb ik zelf wel eens een “Email Minicursus Affiliate Marketing” gemaakt. Mensen schrijven in en ontvangen (gratis) een minicursus van 5 delen in de mailbox. Elke week een deel, waarmee men direct aan de slag kan. Wanneer de minicursus is afgelopen, kan jij een cursus affiliate marketing aanbieden met je affiliate link. Sterker nog, je kan in je minicursus ook verwijzen naar partijen waar je misschien al mee werkt, zoals je hostingmaatschappij.

  6. De prestaties van email marketing zijn goed meetbaar. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je email ook daadwerkelijk lezen en hoe vaak er op links wordt geklikt. Op die manier kan je, net als op je website, blijven optimaliseren voor het beste resultaat. Na een tijdje weet je zelfs hoeveel het opbrengt als iemand aanmeld voor je emails. Want statistisch gezien weet je na een tijdje ongeveer hoeveel mensen ingaan op je aanbod.

  7. HET WERKT!! Vrijwel iedereen die email marketing op de juiste manier toepast, geeft aan dat er betere resultaten worden gehaald. Zo’n 90% van alle email marketing campagnes blijken in meer of mindere mate winstgevend te zijn.
Wanneer je gaat beginnen met email marketing, moet je de regeltjes kennen.
Wanneer je gaat beginnen met email marketing, moet je de regeltjes kennen.

Waar moet ik op letten bij Email Marketing?

Beginnen met email marketing is redelijk technisch. In zoverre, je hebt een zekere leercurve. Je krijgt te maken met allerlei technische termen die je misschien niet allemaal kent. Je gaat vaak met een systeem aan de slag wat helemaal nieuw voor je is. Je moet het dus allemaal een beetje leren kennen.

Je zou het kunnen vergelijken met dat nieuwe software programma wat je net bent gaan gebruiken, of mer die nieuwe telefoon die veel meer extra functies heeft die je moet leren kennen. Het principe is niet zo heel moeilijk, maar de keuze aan platformen, mogelijkheden en oplossingen is enorm. Daarom heb ik mij ook even gehouden aan de vier oplossingen die ik ken (lees verder…), want er zijn er natuurlijk veel meer. Ok, wat is er allemaal belangrijk?

  • Wanneer je gaat beginnen met email marketing, krijg je te maken met wetten en regels. Zoals eerder gezegd, ben je verplicht te werken met Dubbel Optin, moet je altijd een Uitschrijflink gebruiken en mag je de mensen niet spammen met allerlei “speciale pillen” en dat soort crap.
  • Naast het feit dat mensen je toestemming moeten geven om ze te mogen mailen, zal je ook persoonsgegevens verzamelen. En in sommige gevallen verzamel je misschien wel meer dan alleen een naam en email adres. Stel dat jij iets verkoopt op je website, dan verzamel je (vaak) ook adres gegevens.
  • Je zal vooraf goed na moeten denken over hoe je email adressen wil gaan verzamelen. En wat voor mails je zal gaan versturen. Wil je bijvoorbeeld iets weggeven in ruil voor naam en email adres? Of laat je het wat meer vrijblijvend en is je doel om maandelijks een nieuwsbrief te versturen. Wil je mailtjes sturen met alleen simpele tekst en wat linkjes, of wil je net als de flyer van de pizzaboer een geheel opgemaakt menu toesturen waar je vooraf al van gaat watertanden?
  • Wil je een systeem gebruiken los van je eigen website, zodat je via een ander systeem inlogt en dit aan je website koppelt, of wil je iets wat geïntegreerd is in je eigen website. Zodat je het lekker onder één dak hebt.

Wat voor mails zal ik overwegend versturen?

Wanneer je gaat beginnen met email marketing, zal je eerst voor jezelf moeten gaan bedenken wat je doel is en hoe je dat wil gaan aanpakken. Zoals gezegd zijn er verschillende soorten mails die je kan gebruiken om je doel te behalen. Een paar soorten emails en de daarbij behorende doelen kunnen zijn:

  • Standaard nieuwsbrieven: Hiermee kan ik mijn bezoekers op de hoogte houden van alles wat er rondom deze website speelt. Een standaard nieuwsbrief is vooral informatief en wordt wekelijks of maandelijks verstuurd.
  • Eenmalige promotie emails: Dat spreekt eigenlijk al voor zich. Heb jij een speciale actie of aanbieding, of weet je een leuk evenement voor je doelgroep? Dan kan je een eenmalige mail sturen om het je lezers te laten weten. Uiteraard gaat het hier ook om het geven van informatie, maar het doel is voornamelijk om (affiliate) aanbiedingen te doen.
  • Transactionele emails: Dit zijn emails die te maken hebben met een bepaalde transactie, hoe kan het ook anders. Dit kan bijvoorbeeld een bestelbevestiging zijn als je iets hebt gekocht, of een aankondiging als er iets bij je wordt thuisbezorgd. Kortom, het zijn emails die te maken hebben met een bepaalde transactie tussen jou en de website of webshop. Puur ter info dus.
  • Emails bij een gebeurtenis (Event driven): De naam vertelt het al, dit zijn mails die horen bij een gebeurtenis. Dit kan bijvoorbeeld een verjaardag zijn. Een voorbeeld is die oubollige verjaardagsmail die je automatisch ontvangt van je bank, of je verzekerings maatschappij. Het is een leuk initiatief, en je houd je naam weer even onder de neus van je klant. Dit zijn mails die vooral bedoeld zijn om een relatie op te bouwen of juist in stand te houden.

Ik zal een mix gaan gebruiken van de vier soorten die ik hierboven heb genoemd. Maar, die zal ik automatisch laten versturen door gebruik te gaan maken van een zogenaamde “autoresponder”. Je weet inmiddels dat dit een serie vooraf geschreven emails zijn, die worden verstuurd op bepaalde momenten. Om te zien hoe dat werkt, kan je dadelijk onderaan deze pagina aanmelden. Je krijgt van mij dan (nadat ik heb gecontroleerd of jij het bent) een serie mailtjes, met daarin tekst en uitleg. Zo weet je precies hoe het werkt en hoe je het zelf ook kan inzetten.

Welke systemen ken ik?

Ik ben zelf bekend met 4 systemen, waarvan 3 extern, en 1 geintegreerd in WordPress Dit zijn:

Enormail

Blinkt uit in eenvoud en gebruikersgemak, plus een gratis cursus email marketing twv €197,00

Arigato Pro

Eén van de weinige goede oplossingen voor WordPress. Let wel op de technische eisen.

Aweber

AWeber is denk ik één van de grootste en meest bekende email marketing systemen ter wereld.

GetResponse

Ook één van de grootste spelers in de markt, maar dan ook lekker in het Nederlands.

Waar ga ik op letten bij de keuze van een email marketing systeem?

Houd er rekening mee dit ik hier geen hele review van maak. Ik ken de systemen al omdat ik er in het verleden zelf mee heb gewerkt. Ik wil niet graag het wiel opnieuw uitvinden, dus ik ben bij de vier verschillende aanbieders gaan kijken naar wat ik persoonlijk belangrijk vind.

Allereerst, de prijs en betaalwijze.

Ik vind het persoonlijk een voordeel als ik iets met bijvoorbeeld IDeal kan betalen. Wanneer je niet afhankelijk wil zijn van Paypal of een creditcard, dan kan je van deze vier partijen nog 2 keuzes maken, namelijk Enormail en GetResponse. Bij Aweber kan je alleen terecht met een creditcard, bij Arigato Pro kan je met zowel een creditcard als met PayPal betalen.

Wat prijs betreft is Arigato Pro dan eigenlijk altijd de winnaar. Omdat het gaat om een WordPress Plugin, koop je dit stukje software éénmalig. Bij alle anderen betaal je een bedrag per maand. En hoe meer abonnees je hebt, dus hoe meer email adressen je hebt verzameld, hoe meer je ook maandelijks zal moeten betalen. Bij Arigato Pro heb je daar geen last van, je gebruikt deze plugin onbeperkt.

Hoe zit het met gebruikersgemak?

Ik moet eerlijk zeggen dat Enormail er wat betreft gebruikersgemak enorm bovenuit steekt. Het werkt allemaal eenvoudig en duidelijk. Een voordeel is dat het allemaal in het Nederlands is, wat het natuurlijk weer iets makkelijker maakt. Dit is bij GetResponse ook een groot voordeel. Aweber en Arigato Pro zijn allebei Engels, hoewel je voor Arigato Pro wel een optie hebt om het makkelijk zelf te kunnen (laten) vertalen. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een plugin genaamd Loco Translate.

Omdat Arigato Pro een WordPress Plugin is, werkt het ook op de zelfde manier als je van WordPress gewend bent. Het ziet er hetzelfde uit en omdat het in je site zelf zit, ben je niet steeds heen en weer aan het schakelen tussen je website en je email marketing systeem. Persoonlijk vind ik dat een groot voordeel.

Alles instellen en uitproberen is iets wat je bij alle vier de oplossingen tegenkomt. Je moet natuurlijk je gegevens invullen, alles instellen, je mailtjes schrijven en opslaan, zorgen dat bezoekers van je website kunnen inschrijven met Dubbel Optin enzovoort. Je bent er als je er helemaal nieuw mee begint toch wel even mee bezig denk ik. Ook hierbij is Enormail in het voordeel.

Naast de eenvoud en het gebruikersgemak, krijg je bij Enormail ook nog eens een complete email marketing cursus T.W.V. € 197,= bij je pakket. Een hele goede aanvulling met uitgebreide informatie over de werking, maar vooral ook over de toepassing van email marketing. Wat ook leuk is om te vermelden is dat je bij Enormail ook een aantal video’s vind van Eelco de Boer (mede oprichter van Enormail en één van die mensen die ontzettend succesvol zijn geworden door het gebruik van internet en email).

Kwaliteit van platform en aflevering van mails

Wat betreft de kwaliteit van de vier verschillende oplossingen zit er niet heel veel verschil in. Het zijn vier goede oplossingen met ieder zijn eigen voor en nadelen. Een grote factor om nog even bij stil te staan om een keuze te maken is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de software zelf, en of jouw mailtjes wel bij de ontvanger in de inbox belanden in plaats van de spam folder…

Wat dat betreft heb je aan de 3 externe systemen allemaal een goede oplossing. Bij Arigato Pro is het zo dat er eisen zijn aan je webserver en email server of je deze plugin goed kan gebruiken of niet. Omdat Arigato Pro een WordPress Plugin is, wordt jouw mail ook via je WordPress website verstuurd. Je kan er ook voor kiezen om de mails te versturen via een eigen SMTP server. Dus een eigen mailserver. Een goede en veelgebruikte tool om dit alles te controleren is mxtoolbox.

Zelf doen lijkt dus prima en voordelig, echter moet je email server wel goed zijn ingesteld. Je hebt dan bij email te maken met zaken als DKIM, SPF, DMarc en andere beveiligingseisen om spam tegen te gaan. Tevens moet je er rekening mee houden dat als je grote aantallen mail verstuurt, dat dit ten koste kan gaan van je website prestaties. Het is dus niet aan te bevelen om deze oplossing op hele goedkope hosting te gebruiken met restricties voor email verzenden.

Welk systeem ga ik nu gebruiken?

Ok, ik vond het best moeilijk om een keuze te maken tussen deze vier oplossingen. In eerste instantie zou ik voor Enormail hebben gekozen denk ik. Een Nederlands bedrijf, Nederlandse website, hulp en ondersteuning. Opgericht door 1 van de meest succesvolle internet ondernemers die ik ken. Een gratis cursus met alle informatie die je nodig hebt en redelijk aanvaardbare prijzen. Eigenlijk een no-brainer….

En toch koos ik niet voor Enormail, maar voor een andere oplossing. En eerlijk gezegd heeft dat maar 1 simpele reden: Ik heb het al jaren geleden gekocht en gebruik het ook al jaren op verschillende websites… Check de review van de persoon hier maar eens 😉

Ik heb het dan over Arigato Pro. Even heel eerlijk, Enormail blinkt uit wegens bovenstaande redenen, op één na: de prijs. Aangezien ik het pakket van Arigato Pro al jaren gebruik en het al in bezit heb, is het voor mij de meest logische keuze. Het doet alles wat ik wil en het kost me niets.

En nog meer eerlijkheid: Ik kocht deze plugin ooit omdat ik de kosten van een maandeljiks abonnement niet wilde hebben. En voor die prijs hoef je het dan ook niet te laten, éénmalig $87,= voor de aanschaf en je hebt er levenslang plezier van.

Maar: zoals ik al zei, ik heb er toch een paar weken over gedaan om te ontdekken hoe ik dit allemaal moest instellen om het goed te kunnen gebruiken. Of anders gezegd, dat de mails ook daadwerkelijk werden verstuurd en ook aankwamen.

Ik noemde eerder al de begrippen DKIM, SPF en DMarc, dit moet allemaal in orde zijn op jouw email server wil je dat de mail wordt verstuurd en ook aankomt. Aan de andere kant, wanneer je dit voorbij bent en alles werkt, dan heb je aan Arigato Pro een prima pakket, geïntegreerd in je eigen site met het daarbij horende gebruikers gemak. En je betaalt nooit meer een enkele cent.

Email Marketing Software HACK!!

Gebruikersgemak & Productiviteit

Wanneer je bezig bent met een artikel, of je bent bezig met onderzoek, is het versturen van mails de orde van de dag. Het voordeel van dit soort systemen is dat je templates kan maken, die je keer op keer kan gebruiken. Wanneer je dus merkt dat je vaak de zelfde soort mails schrijft, verhoog dan je eigen productiviteit door gebruik te maken van je eigen email marketing systeem. Dit is wat ik doe: (Je kan het hier wat meer uitgebreid nalezen)

  1. Ik maak een lijst van contact personen, alsof deze hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief. Daarin staat natuurlijk de naam van de persoon en het email adres waar ik die persoon kan bereiken. Let op dat dit kleine email lijstjes zijn. Zo maakte ik bijvoorbeeld een lijst met affiliate netwerken in Nederland. Tijdens mijn onderzoek daarvoor, verzamelde ik de email adressen van alle netwerken en plaatste ik die op mijn kleine email lijst. Op die manier kan ik die specifieke mensen makkelijk een mailtje sturen.
  2. Ik maak het mailtje dan 1 keer, en het email marketing systeem vult de rest in, zoals de naam. Dit werkt super makkelijk als je regelmatig met de zelfde groep mensen mailt.
  3. Wanneer je ziet dat er iemand niet heeft gereageerd, kan je die persoon in de lijst laten staan maar bijvoorbeeld op non actief zetten als je op dat moment geen mail stuurt naar die persoon. Bij een volgende gelegenheid kan je ze desnoods weer activeren.

Natuurlijk kan je dit ook doen met veel email oplossingen zoals outlook, gmail enzovoort. Maar ik vind het zelf gewoon nogal makkelijk om heel veel dingen centraal te doen, vanuit mijn eigen website. Geen gedoe met 14 tabbladen die je open hebt staan om gebruik te maken van allerlei “makkelijke” oplossingen.

!WAARSCHUWING!

De meeste email marketing systemen zijn zo gemaakt dat er automatisch een uitschrijflink onder de verzonden email wordt geplaatst. Niet elk systeem heeft de mogelijkheid om dit aan of uit te zetten, omdat dit gepaard gaat met wettelijke richtlijnen.

Wanneer je deze hack gebruikt, is het belangrijk dat er geen uitschrijflink in de mail staat. Dit is veel minder persoonlijk en de ontvanger zou er aanstoot aan kunnen nemen.

De email marketing oplossing die ik gebruik, Arigato Pro, heeft de optie om per lijst aan te geven of er wel of niet automatisch een uitschrijflink wordt geplaatst.

Wanneer je dit uitschakelt, zal er dan ook een waarschuwing worden gegeven over het belang hiervan.

Conclusie

Mijn conclusie is eigenlijk simpel. En nogmaals, dit is mijn persoonlijke conclusie. Gebruik je liever iets anders? Even goede vrienden! Maar, wanneer jij gaat beginnen met email marketing, heb je iets nodig wat niet al te moeilijk is en niet al te veel geld kost. En de absolute winnaar is in mijn ogen dan het systeem van Enormail. Als je op het punt staat te beginnen met email marketing, dan is dit denk ik de beste keuze voor jou.

Ben je handig en niet bang om zelf een goede email server te configureren of om dit door iemand te laten doen? En wil je niet maandelijks een abonnement betalen? Dan is Arigato Pro de moeite waard om verder te bekijken. Het opzetten en instellen is wat lastiger, maar je hebt een oplossing voor het leven. Go Arigato Pro!

En nu ook aanmelden natuurlijk!

Ramses, ik ben het helemaal met je eens en ik kies voor één van de twee oplossingen door hieronder op de knop te klikken om naar de site te gaan om meteen aan te melden…

Enormail Email Marketing
Enormail
Arigato Pro Email Marketing
Arigato Pro